Pasionska igra u izvedbi Kninjana
poruka povijesti i budućnosti

Gradovi diljem Lijepe naše žive od malenih stvari velikih ljudi. Upravo onih koji svojom ljubavlju, znanjem i zalaganjem oplemenjuju svakodnevni život. Koliko god grad bio malen ili velik, bogat ili siromašan, on je onakav kakvi su njegovi ljudi.
U kraškom polju smjestio se Knin, ponosan na svoju povijest i svoje ljude. I kraljevi i biskupi, plemići i velikaši, ratari i seljaci, radnici i težaci stoljećima su tvorili njegovu povijest, poput rijeke Krke ispisujući zbivanja na tvrdom kamenu. I danas se Zvonimirov grad rado sjeća slavne prošlosti, spreman oprostiti onima koji oprost nikada nisu ni tražili. Velika je to životna škola, škola čije se gradivo ne zaboravlja. Kako bi se i zaboravilo, kad je krvlju ispisano.
I prije 2000 god. u Jeruzalemu, daleko od središta Carstva, pisala se povijest nevinom krvlju. Razni prokuratori, namjesnici i drugi poslušnici odbili su glas savjesti i raspeli Nevinoga, čija krv i danas progovara svakom čovjeku. Ne čudi da su žitelji Knina uprli pogled prema Kalvariji, jer u Raspetome vide i prepoznaju muke i tegobe vlastitog križnog puta. Narod je to koji je stoljećima na svojim plećima osjećao bič Pilata ili Sulejmana, kako hoćete. Suobličeni Raspetome, ostaše vjerni Bogu i njegovoj svetoj Crkvi. Često su samo to i imali, no bijaše to blago neprocjenjivo. Blago vjere koje i danas krasi Kninjanke i Kninjane: potaknuti svojim ujacima, odlučiše i drugima posvjedočiti Isusa iz Nazareta, njegov put od Posljednje večere do Kalvarije; a zapravo put svoj i svojih predaka. Godinama, dakle, angažirani Kninjani tijekom korizme uprisutnjuju Muku Gospodina našega Isusa Krista, pasionsku igru u 3 čina. Župljani, predvođeni franjevcima, organiziraju sve što je potrebno da bi se pred publikom uprisutnile posljednje scene iz Gospodinova života: Posljednja večera, Kristova muka u Getsemaniju i njegovo hvatanje, Judina grižnja savjest i očajanje, Petrovo zatajivanje i kajanje, suđenje pred židovskim svećeničkim vijećem Anom i Kajfom, suđenje pred Pilatom i razapinjanje.
Projekt je to ne-malih razmjera i nastojanja: 40-ak glumaca-amatera zajedno s tehničarima marljivo započinju svoje pripreme nekoliko mjeseci prije korizme, kako bi se uvježbao nastup i tekst, pribavila potrebna odijela i materijali, dogovorile izvedbe. Umjetnički ravnatelj je Ante Nadomir Tadić Šutra, a projekt aktivno prati i podupire ra Ivan Lukač. Svi oni rado ustupaju svoje vrijeme i znanje. Muku najčešće izvode u crkvama ili crkvenim dvoranama, ali i u drugim prikladnim prostorima kojeg grada ili općine. Skladna družina – ne samo prijatelja i poznanika, već i muževa i žena, braće i sestara, očeva i sinova – iz godine u godinu diljem Hrvatske, Bosne i Hercegovine i drugih zemalja čine da ljudima teku suze niz lice, uz poruku: i tvoja i moja Kalvarija ima smisla, jer poslije Velikog petka dolazi Uskrs. Prema običaju, posljednja izvedba svake godine igra se u Kninu.
Osim fra Ivana, na pokretanju i ostvarenju kninske pasije mnogo je radio fra Pavao Norac Kevo. Obojica su inspiraciju i iskustvo crpili iz dana provedenih na Franjevačkoj teologiji u Makarskoj. Tu su, naime, profesori s mladim fratrima, nadahnuti na primjeru sv. Franje iz Asiza, godinama prikazivali Muku te je spomenuti dvojac pripaljenu luč donio u Knin i ražario vjeru i pobožnost cijele župne zajednice, a i mnogo šire. Tekst Muke je uzet iz ”Passus, Crucifixus et Mortuus” fra Flavijana Štolca, a preuredio ga je fra Josip Ante Soldo, pa zatim bogoslovi zajedno s fra Šimom Samcem i fra Milom Ćirkom. Zadnja izvedba koju su izveli franjevački bogoslovi bila 8. travnja 1998. u Makarskoj.
Kninska pasija, pogledana i proživljena od tisuća ljudi, svjedočanstvo je iznimnog zalaganja skupine ljudi unutar župne zajednice koja broji oko 10 500 župljana. Primjer da veliki ljudi “malenim stvarima” mogu mijenjati svoj grad i njegove stanovnike, ali i predstaviti mnogim drugim izvan Knina ideale kršćanskog života i postojanja. Bilo bi lijepo i korisno da se još više poradi na institucionalnom okviru Muke, kako bi se stvorena tradicija pretvorila u “brand” i kojeg će kao takvog i dalje podržavati kninski franjevci, Provincija Presvetog Otkupitelja, Grad Knin, Šibensko-kninska županija i dr.

Preuzeto: www.mir.hr

 
 
 
 
  • Obavijesti

    • Utorak, 22. svibnja 2018.
      • Pobožnost „Trinaest utoraka sv. Anti“ poslije mise u 19 sati, prije mise svibanjska pobožnost
      • susret ministranata je poslije večernje svete mise kako bi se dogovorili o odlasku na susret ministranata u Šibenik, u subotu 26. svibnja
    • Subota, 26. svibnja 2018.- Gospa od Karavaja
      • 10 h - ispovijed je prvopričesnika u Gospinoj crkvi.
      • 10,30 h – probe dječjeg zbora u Gospinoj crkvi
  • Aktualno

    • Svibanjska pobožnost
      • Svakim danom kroz svibanj prije večernje svete mise u Gospinoj crkvi molimo svibanjsku pobožnost
    • Hodočašće u Svetu zemlju
      • U pripremi obilježavanja 50. obljetnice kanonizacije sv. Nikole Tavelića, prvog hrvatskog svetca, Šibenska biskupija i Hrvatska provincija sv. Jeronima organiziraju hodočašće vjernika Šibenske biskupije u Svetu zemlju od 12. do 19. ožujka 2019. godine.
      Rok za prijavu hodočasnika je 8. lipnja 2018. Cijena puta je 10 000 Kn.
    • Prikupljanje potpisa za referendum-„Istina o istanbulskoj“
      • Građanska inicijativa „Istina o istanbulskoj“ pokrenula je referendumsku inicijativu o otkazivanju Istanbulske konvencije. Potrebno je prikupiti 380.000 potpisa u cijeloj Hrvatskoj kako bi se raspisao referendum na kojem bi građani mogli otkazati Istanbulsku konvenciju.
      Prikupljanje potpisa organizirano je od nedjelje 13. do nedjelje 27. svibnja.
    • Orgulje za Gospinu crkvu
      • Nastavlja se akcija prikupljanja novčanih sredstava za nove klasične orgulje.
      Svoje priloge možete uplatit na žiro račun
      IBAN HR82 2330 0031 1001 1907 1 kod Splitske banke s naznakom: "za orgulje"
  • CARITAS

    PASTORALNI CENTAR

    EMISIJA "SUSRET"


    GLASNIK SV. ANTE


    ARHIV